Data
20 de October de 2024

FGV inicia els treballs per a instal·lar el nou viaducte del Mascarat de la Línia 9 de TRAM d’Alacant

TRAM d'Alacant
  • El conseller Vicente Martínez Mus ha assistit esta setmana a l’inici del procés de desmuntatge previ a la instal·lació de la nova estructura
  • Esta actuació es realitza de manera paral·lela a la construcció del nou viaducte sobre el riu Algar amb un pressupost conjunt que supera els 15 milions d’euros

El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha assistit esta setmana a l’inici del procés d’instal·lació del nou viaducte ferroviari de Mascarat i de la Línia 9 de TRAM d’Alacant (Benidorm-Dénia).

Els treballs que executa Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) compten amb un pressupost pròxim als huit milions d’euros i comprenen la substitució de l’actual viaducte, construït entre els anys 1913 i 1915, per un nou de similars característiques a l’original.

El nou viaducte de Mascarat és una estructura metàl·lica d’eix recte, un pes de 114.000 quilograms i una longitud total de 45 metres, salvant el barranc amb una única obertura isostàtica i de les mateixes característiques que el tauler original (estructura metàl·lica tipus PRATT).

El conseller ha explicat que “es tracta d’una actuació d’una gran complexitat tècnica, condicionat per l’orografia del terreny, ja que el viaducte del Mascarat es troba encaixonat entre dos túnels i salva una altura de més de 40 metres”.

“Una vegada finalitzades les obres de renovació dels viaductes de Algar i Mascarat a la fi del present any, les unitats de propulsió dièsel-elèctrica de la sèrie 5000 podran circular entre Dénia i Benidorm sense necessitat de transbord”, ha destacat Martínez Mus.

Desmuntatge i muntatge

Per a este procés s’ha instal·lat un complex sistema de bigues, pòrtics, i cables de suspensió que, actuant com un pont grua, alçaran i retiraran el pont existent. Una vegada retirat este, que serà tallat en peces de menors dimensions per a poder traure-ho pel túnel, es procedirà a ficar el nou pont.

El nou viaducte serà traslladat des del taller en 4 peces que seran acoblades en obra mitjançant caragols i soldadures, sent col·locat en la seua posició definitiva sustentat del pont grua esmentat anteriorment.

A més, l’actuació de Mascarat inclou la reposició en tot el traçat (aproximadament 1,5 km) de l’actual superestructura de la plataforma ferroviària en balast per via en placa, protecció i l’execució de 12.475 metres quadrats de superfície de talús mitjançant malles de triple torsió reforçada, al llarg dels tres túnels que travessa el TRAM d’Alacant en esta zona.

Nou viaducte del riu Algar

De manera paral·lela FGV està construint el nou viaducte sobre el riu Algar, que també data d’entre 1913 i 1915, amb una inversió superior als set milions d’euros.

El projecte contempla la construcció d’un pont paral·lel a l’existent, de tal forma que l’actual viaducte del Algar es mantinga com a passarel·la per als vianants, tal com establix la fitxa de catalogació de Bé de Rellevància Local.

L’actuació del Algar inclou l’execució d’un viaducte amb llosa de formigó posttesat el tauler del qual té una longitud de 226 metres.

A fi d’afavorir la integració paisatgística del nou viaducte respecte de l’antic, s’han disposat les piles en les mateixes seccions que les existents i s’ha buscat assimilar la cota del nou tauler el més possible a la del viaducte actual.

Després de la construcció i posada en servici del nou viaducte, es prolongarà mitjançant estructura metàl·lica la longitud del viaducte existent per a, amb l’ús de rampes d’aproximació, convertir-lo en un itinerari cicle-per als vianants que unirà tots dos marges del riu Algar.

Estos dos projectes són finançats per la Unió Europea a través dels fons NextGeneration que formen part del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i servirà per a concloure la modernització de la Línia 9 del TRAM d’Alacant.

 

Notícies relacionades

12 - 02 - 2025

FGV destinarà 7,8 milions d’euros al manteniment de catenària, subestacions elèctriques i instal·lacions de baixa tensió en TRAM d’Alacant

El contracte serà per tres anys amb la possibilitat de dos pròrrogues anuals que elevarien la inversió a 12,8 milions...
08 - 02 - 2025

Els jóvens van estalviar 5,7 milions d’euros en realitzar 7,2 milions de viatges en TRAM d’Alacant gràcies a l’Abonament Jove en 2024

L'Abonament Jove Gratuït ha suposat el 35,5% dels viatges i s'ha convertit en el primer títol de transport més utilitzat...
06 - 02 - 2025

Les estacions de TRAM d’Alacant a L’Alacantí van sumar 17 milions de viatges, la Marina Baixa 2,7 i la Marina Alta 0,2 milions en 2024

La capital va aportar 13,5 milions de desplaçaments, el 67,7 % del total del metropolità Els altres municipis que més...