Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) va rebre el passat any a vint-i-una delegacions nacionals i estrangeres atretes pel seu model d’explotació. El TRAM Metropolità d’Alacant va rebre a catorze comissions a què se sumen altres set visites realitzades a Metrovalencia, algunes d’elles compartides per ambdós servicis.
Països com Gran Bretanya, Alemanya, Països Baixos, Israel, EE.UU., Bèlgica, Argentina, Colòmbia, Costa Rica i Brasil s’han interessat per la xarxa ferroviària de la Generalitat Valenciana.
Els tècnics responsables d’empreses operadores de transport, empreses concessionàries i organismes públics o privats amb responsabilitats en la gestió de mobilitat de viatgers han acudit a la Comunitat Valenciana interessats per diferents qüestions sobre la gestió del metro, el tramvia, el tren-TRAM i les xarxes ferroviàries d’Alacant i València. A més, s’han produït distintes visites de participants de cursos o assemblees ferroviàries que s’han realitzat en distintes ciutats d’Espanya.
El TRAM d’Alacant és la infraestructura que major interés ha suscitat, especialment pels seus innovadors trenes-TRAM que per la seua versatilitat i potència s’han convertit en un dels majors atractius de la xarxa ferroviària de la Comunitat Valenciana, mentres que la xarxa de Metrovalencia és presa com a referència per altres països per ser la més extensa i experimentada de la regió.
El TRAM d’Alacant
El TRAM d’Alacant va comptabilitzar el passat any catorze visites, per a conéixer el seu model tramviari i el tren-TRAM, este últim un model mixt entre tren i tramvia pioner a Espanya competitiu i segur tant per als desplaçaments urbans com per als interurbans.
Representants de l’empresa alemanya Jenaer Nahverkehr GMBH, de l’operadora britànica Northem Rail, del govern de la regió de South Holland dels Països Baixos i de l’empresa israeliana Yafe Nof, així com el director tècnic del Metro de Berlín o el periodista especialitzat de la revista argentina “Riells”, Walter Rojas, que a més és directiu d’una important consultora ferroviària en este país, van visitar Alacant per a conéixer el model de FGV.
FGV també va rebre a una delegació de la ciutat alemanya de Gera interessada a conéixer de prop tant els tramvies de València com la xarxa d’Alacant. Els responsables de l’empresa municipal que gestiona tant la xarxa d’autobús com de tramvies municipals d’esta ciutat pretenen mamprendre la renovació d’estes composicions per altres més modernes i accessibles.
Així mateix, una de les visites més significatives rebudes a Alacant va ser la d’una delegació de participants en la XXIV Assemblea General de l’Associació Llatinoamericana de Metros i Subterranis (Alamys) celebrada a València que van decidir acostar-se a Alacant per a conéixer esta explotació. El grup estava integrat per diversos responsables de les xarxes de transport de Llatinoamèrica d’Argentina, Colòmbia i Brasil.
En el cas d’este últim país, la visita va servir perquè responsables dels transports de Rio de Janeiro conegueren el funcionament dels trenes-TRAM, un transport que estan estudiant implantar en la ciutat carioca i la seua àrea metropolitana entre les inversions en infraestructures per als Jocs Olímpics de 2016.
També procedent de Llatinoamèrica va arribar a Alacant la viceministra de Transports i Concessions de Costa Rica per a observar el potencial del Post de Comandament de l’estació de la Marina i prendre-ho com a referència en la integració ferroviària i tramviària d’este país.
A l’octubre, van ser els representants d’una delegació d’experts integrants del grup de desenvolupament territorial de Partenalia els que van visitar les instal·lacions del TRAM per a estudiar, especialment, el sistema fotovoltaic instal·lat sobre la coberta dels tallers d’El El Campello. Partenalia és un grup europeu de desenvolupament territorial, integrat per administracions de nivell intermedi com a diputacions, províncies o regions.
Les visites nacionals
El TRAM va rebre així mateix diverses visites de responsables d’operadores de transport nacionals com la del president de FEVE que va propiciar l’adquisició de quatre trenes-TRAM a l’empresa constructora Vossloh i altres quatre tramvies per a Lleó, o la del director gerent de Metrobilbao, qui va acudir a Alacant per a conéixer la xarxa ferroviària.
D’altra banda, una delegació composta per tècnics i gestors de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) va acudir a Alacant per a provar els trenes-TRAM abans que comencen a circular models semblants entre Manacor i Artà; i una altra integrada per representants de la Societat Concessionària del Tramvia de Múrcia Interessada per conéixer els tallers i instal·lacions d’El El Campello en els que es realitza el manteniment i reparacions i posada al punt dels trenes-TRAM i els tramvies.
Metrovalencia
Quant a Metrovalencia, set han sigut les visites que ha rebut FGV per a conéixer el seu material mòbil, instal·lacions, ferramentes informàtiques, el model de gestió o la construcció de la nova Línia 2.
Entre totes les visites, destaca la de prop de 300 representants d’ALAMYS que es van donar cita a València per a celebrar la XXIV Assemblea General de l’Associació Llatinoamericana de Metros i Suburbans. Els participants es van desplaçar fins a l’estació d’Albereda, en la que van admirar la singular arquitectura del valencià Santiago Calatrava, i una vegada mostrat el seu interés per l’estació estrela de Metrovalencia, es van desplaçar per la Línia 3 (Aeroport-Rafelbunyol) fins a l’estació en superfície d’Alboraya-Palmaret.
Així mateix, una altra de les visites destacades va ser la d’una delegació del govern de l’estat brasiler de Sao Paulo, que igual que en el cas del TRAM, es va interessar a conéixer distints aspectes relacionats amb la gestió dels servicis de metro i tramvia, i presentar els projectes d’ampliació que tenen previst executar en la xarxa del metro de Sao Paulo. Entre altres coses els professionals llatinoamericans es van desplaçar a l’estació de transbord Marítim-Serrería per a conéixer les singulars característiques d’estes instal·lacions en què es pot realitzar el transbord entre metro i tramvia.
A més, a l’octubre els participants en de la X Conferència de Metros Lleugers de la Unió Internacional de Transport Públic (UITP) així com els del Curs de Gestors d’Empreses de Transport que convoca l’ens van conéixer també les instal·lacions i la xarxa de Metrovalencia.
D’altra banda, l’empresa alemanya Jenaer Nahverkehr GMBH, que presta servicis en la ciutat de Gera (Alemanya), estava interessada en el funcionament de les xarxes de metro i de ferrocarrils de curta distància entre Alacant i València.
En l’apartat acadèmic, quaranta-un alumnes de l’Institut Superior de Transport de Diepenbeek (Bèlgica), van viatjar fins a València amb l’objectiu de conéixer les característiques de la xarxa de transport valenciana, així com els projectes que desenvolupa la Conselleria d’Infraestructures i Transports.
Finalment, un grup de quinze nord-americans pertanyents al club “Tramway”, fundat en la dècada dels seixanta en Ohio (EUA) i compost per aficionats als ferrocarrils i antics treballadors de l’empresa Providence & Worcester de l’estat de Massachussets, van visitar també la xarxa de metro valenciana.