Data
20 de September de 2013

Isabel Bonig: “Alacant serà la ciutat espanyola amb més quilòmetres de tramvia amb la posada en servei de la Línia 2”

 La consellera d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient, Isabel Bonig, ha declarat amb motiu de la celebració del desé aniversari de la posada en marxa del TRAM Metropolità d’Alacant, el 15 d’agost del 2003, entre Alacant i El El Campello, que, “amb la posada en marxa de la Línia 2 entre Estels i Sant Vicent del Raspeig, Alacant es convertirà amb 33 quilòmetres en servei la ciutat espanyola amb la xarxa tramviària més extensa”.

“En aquests deu anys, el servei de tren-TRAM i tramvia s’ha consolidat com un sistema de referència nacional i internacional, amb una gran acceptació per part dels alacantins i dels molts viatgers que visiten la província i que ho utilitzen”, ha explicat Bonig.

La consellera ha destacat que, “des de 2003, més de 30 milions de viatgers han utilitzat algun dels tren-TRAM i tramvies de les diferents línies que en aquests deu anys s’han posat en servei, després d’un procés de modernització i ampliació realitzat per la Generalitat, en el que s’han invertit més d’1.000 milions d’euros, entre Alacant i Benidorm”.

El TRAM Metropolità d’Alacant part d’un concepte d’explotació que combina l’ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d’intermodalitat, tant en el material com en les instal•lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar aquest sistema a Espanya, darrere de les experiències de les ciutats alemanyes de Karlsruhe i Saarbrucken.

33 quilòmetres de tramvia a Alacant

La pròxima obertura a l’estiu de la Línia 2 del TRAM d’Alacant (Estels-Sant Vicente del Raspeig) permetrà a aquesta població i la seua àrea metropolitana ser la ciutat d’Espanya amb nombre més gran de quilòmetres de tramvia, mitjà de transport en alça existent ja en una dotzena de localitats des que, en 1994, València va decidir reincorporar-la per a la mobilitat dels ciutadans.

En l’actualitat, Alacant compta amb 24 quilòmetres de tramvia, desglossats en els 14 km de la Línia 3 (Estels-El El Campello) i els 10 km de la Línia 4 (Estels-Plaça La Corunya), una vegada restats els 1,3 km de la llançadora 4L (Porta del Mar-Sangueta) ja fora de servei. Quan l’esmentada Línia 2 entre en circulació, se sumaran 9 km als trajectes que es puguen realitzar en aquest mitjà de transport.

Per tant, seran 33 els quilòmetres en què l’usuari del TRAM podrà desplaçar-se amb tramvia. Aquest fet, possibilitarà que, Alacant i la seua zona d’influència tramviària, passe del quart al primer lloc en la llista de ciutats espanyoles amb nombre més gran de quilòmetres de tramvia, superant a Barcelona, Madrid i València.

Dates clau en l’evolució del TRAM

El TRAM Metropolità d’Alacant va començar a prestar servei entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El El Campello amb 16 parades, un recorregut superior als 12 quilòmetres i un pressupost d’execució pròxim als 60 milions d’euros. Junt amb la inversió realitzada en la pròpia línia, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

A continuació, diverses dates han marcat l’evolució del TRAM Metropolità d’Alacant. El 10 de maig del 2007 va entrar en servei un nou tram, comprés entre L’Illot i Mercat i la inauguració de les estacions de Mercat i MARQ, el cual posibilita va la prolongació dels serveis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant en subterrani. Un mes més tard, s’inaugurava el ramal Al Cap de les Hortes, corresponent a la Línia 4, que permetia donar servei a la nova zona de platges.

El 29 de juliol del 2007, marcava un important avanç en el projecte del TRAM. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat i Creueta, en La Vila-Joiosa, acostant ambdós municipis. L’ampliació de freqüències d’aquesta línia el 25 de gener del 2007 i l’ampliació del TRAM fins a Benidorm el 2 de juny del 2008 suposaven un revulsiu per al TRAM, amb un important increment de viatgers. Al desembre del 2009, es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servei a distintes zones de Cap de les Hortes i platja de Sant Joan.

Finalment, al juny del 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània d’Estels, actual capçalera de les Línies 1, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

La nova Línia 2

La Línia 2 del TRAM d’Alacant tindrà 9 quilòmetres de recorregut, dels quals 1,6 seran subterranis i comuns amb les Línies 1, 3 i 4. Comptarà amb 14 parades (Estels, Mercat, Marq, La Goteta, Bulevard del Pla, Garbinet, Hospital, Mestre Alonso, Pintor Gastón Castelló, Verjurat del ReRemei, Ciutat Jardí, Santa Isabel, Universitat i Sant Vicent del Raspeig) i comunicarà el centre de la capital amb importants zones perifèriques en travessar alguns dels barris més populars com el Pla, Garbinet, Sagrada Família, Mare de Déu del Remei i Mare de Déu del Carme.

A més, comunicarà el cor d’Alacant amb significats focus de moviment de persones, com són l’hospital o la universitat, i permetrà un ràpid i còmode enllaç entre la capital i Sant Vicent del Raspeig.

 

Notícies relacionades

01 - 12 - 2023

Pradas presenta el nou sistema de traducció de llengua de signes dels Centres d’Atenció al Client de TRAM d’Alacant

La consellera d'Infraestructures ha destacat que esta iniciativa en la qual ha participat Fesord CV facilita l'accés al transport públic...
08 - 07 - 2023

FGV va facilitar la mobilitat de 1,8 persones usuàries en TRAM d’Alacant al juny

Els desplaçaments van suposar un 32,5% més que en 2022 i 449.594 més de viatgers i viatgeres que en el...
29 - 06 - 2023

FGV prestarà servei d’autobús entre Teulada i Calp amb motiu de l’última fase de les obres del nou viaducte sobre el barranc del Quisi en Benissa

La interrupció del servei comença el dissabte 1 de juliol i està prevista per un període aproximat de dues setmanes...