La directora gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Marisa Gracia, ha participat en la X Conferència de Metros Lleugers de la Unió Internacional de Transport Públic (UITP) que se celebra estos dies a Madrid amb la ponència titulada “Experiència de FGV Amb Tramvia i Metro Lleuger. 5 anys del TRAM d’Alacant”, que resumix la labor que ha desenvolupat este mitjà de transport en el canvi dels hàbits de mobilitat de les zones per la qual discorre.
Gracia ha analitzat durant el seu parlament l’experiència de FGV amb tramvia i metro lleuger, una empresa que va ser la primera a Espanya en reintroduir el tramvia modern a València en 1994. Per a això, la directora gerent ha utilitzat com a exemple el TRAM, “mitjà de transport que combina la utilització de tramvia i metro lleuger per a unir la ciutat d’Alacant amb les zones costaneres de la província per mitjà d’un sistema híbrid capaç de circular en entorn urbà sense crear efecte barrera del ferrocarril tradicional però conservant les seues prestacions”.
A més, ha destacat al TRAM com a exemple en creixement, ja que, “des de 2006, el nombre de viatges ha passat de 2.448.990 als més de cinc milions calculats per al fi d’enguany, la qual cosa suposa haver doblegat la xifra en a penes un lustre”.
Al començament de la seua ponència, Marisa Gracia ha fet un breu recorregut històric repassant les dates més importants en la implantació del TRAM. Així, ha recordat que en 2005 FGV va posar en marxa el primer tramvia a Alacant, servici que cobria el recorregut entre la capital alacantina i El El Campello, i que en 2007 i 2008 ja es va introduir el Tren-TRAM amb arribada fins a Benidorm.
A més, la directora gerent de FGV hi ha assenyalat la situació en què es trobava Alacant en 2005. “És una ciutat amb una distribució geogràfica i de població molt específiques, l’onzena capital de província espanyola per nombre d’habitants però la quarta per població total en la província i, a més, posseïa infraestructures deteriorades, tallers i depòsits insuficients, velles estacions i material mòbil obsolet”, ha apuntat.
Transport ferroviari modern
Amb estes premisses, Gracia ha comentat que FGV “va decidir apostar per un transport ferroviari modern per a millorar la mobilitat de la província amb especial èmfasi, no únicament a Alacant ciutat, si no en les zones costaneres més poblades, encara que mentres s’implementaven els canvis, calia mantindre viva la línia”.
Així, es van iniciar servicis que suposaven un aporte de clients addicional a la línia com el servici nocturn Tramnochador per a cobrir la demanda d’una àrea amb vida nocturna; la Llima Express, servici turístic en cotxes d’època; el tren cultural, lligant el viatge per la línia amb activitats d’índole cultural o el tren arqueològic, buscant que les estacions serviren d’inici a la visita de llocs amb interés històric o arqueològic.
D’acord amb esta decisió, la directora gerent ha assegurat que l’actuació de FGV a Alacant “va consistir en la transformació total de la infraestructura per a respondre a necessitats de mobilitat urbana i interurbana”. Canvis que van començar amb la implantació de distints tipus de material mòbil, sistema electrificat, integració en la trama urbana consolidada d’Alacant a través d’un túnel, regeneració i urbanització de l’entorn de la línia, alhora que s’eliminava l’efecte barrera de la línia de rodalia tradicional i la integració en un entorn obert de costa.
Per a finalitzar amb la seua ponència, Gracia ha oferit a les assistentes diferents dades estadístiques de què s’extrau que el TRAM ha sigut molt ben acceptat tant per la societat com pels clients, amb un nivell de satisfacció dels usuaris mantingut de més de 8 sobre 10.
Visita tècnica de la UITP
Els participants en la X Conferència de Metros Lleugers de la Unió Internacional de Transport Públic (UITP) van visitar el passat cap de setmana València i van poder conéixer en primera persona els avanços i peculiaritats del metro lleuger de Metrovalencia, per ser la primera ciutat espanyola en reintroduir este mitjà de transport modern a Espanya en 1994 i ser un exemple d’intermodalitat, en el que es combina en distintes estacions els servicis de metro i tramvia, com són els casos d’Entroncament, Benimaclet i Marítim Serradora, esta última l’única del país en subterrani.
A més, van realitzar una visita tècnica Al Lloc de Comandament i els tallers de Metrovalencia, després de la que han van tindre la possibilitat de desplaçar-se pel recorregut de la Línia 5 de FGV, que unix el port de la ciutat amb el seu aeroport, i desplaçar-se fins a la platja de la Malva-rosa combinant el metro i tramvia.
Entre els participants de la X Conferència que es van desplaçar fins a València es trobaven personalitats de Malàisia, Xina, Paris, Bèlgica, Canadà, França, Noruega, Turquia o Austràlia.
Curs a València
D’altra banda, FGV acollirà del 25 al 27 del present mes la novena edició del Curs de Gestors d’Empreses de Transport que convoca UITP. La participació en este esdeveniment permet que la ciutat de València compartisca seu amb Ginebra i Tòquio, que ho acolliran en 2011. Este curs té com a objectiu formar als futurs gestors de les principals empreses del món dedicades a l’explotació de línies de transport.
Les sessions formatives que tindran lloc a València formen part del primer mòdul d’este seminari que abordarà qüestions relacionades amb la Política i Organització del Transport Públic.
UITP, 3.200 membres de 90 països
La UITP compta amb representants d’autoritats de transport públic, organitzacions operadores, gestors de transport, instituts científics i proveïdors de productes i servicis de la indústria del transport, cobrint tots els modes de transport: metro, autobús, metro lleuger (tramvia) ferrocarril regional i suburbà, així com també el transport fluvial.
Compta amb més de 3.200 membres de 90 països i servix de plataforma a la cooperació internacional, al desenvolupament de negoci, a l’intercanvi de coneixement i la defensa del transport públic, com a peça clau per a una mobilitat sostenible.
La xarxa d’UITP té la seua seu principal i oficina europea a Brussel·les i disposa de deu oficines regionals i enllaços per tot el món (Abidjan, Bangalore, Canberra, Dubai, Hong Kong, Istanbul, Moscou, Roma, Sao Paulo, i Tehran). UITP complix enguany el seu 125 aniversari.