La consellera d`Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha visitat hui en Olla d`Altea les obres de modernització de la Línia 9 del TRAM Metropolità d’Alacant (Benidorm-Dénia) que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) està realitzant entre Altea i Calp amb un pressupost de 9,2 milions d’euros. A Salvador li van acompanyar el director general d’Obres Públiques, Transports i Mobilitat, Carlos Domingo, el director gerent de FGV, Ángel García de la Bandera, i, entre altres, els alcaldes d’Altea, Jaume Llinares, i de Calp, Cèsar Sánchez.
Salvador hi ha assenyalat que “hem comprovat amb satisfacció que les obres evolucionen de manera molt positiva”, pel que ha anunciat que “el tram afectat es podrà reobrir a la circulació el pròxim mes de maig”. Cal assenyalar que, mentres està interromput el servici entre Altea i Calp, FGV posa disposició dels usuaris desplaçaments amb autobús amb el mateix recorregut. Una vegada reestablida la circulació, els treballs de millora de la infraestructura prosseguiran, però ja sense tindre incidència en la mobilitat dels trens.
La consellera ha destacat que “esta és una línia centenària que la Generalitat està adaptant a les necessitats i exigències del segle XXI en el que vivim per a poder millorar així les condicions de seguretat i confort de la mateixa”.
De cara al futur, María José Salvador ha defés “l’aposta de la Generalitat per esta línia i el transport públic del conjunt de la Comunitat”. “En concret, -ha explicat- esperem que esta línia i amb estes millores augmente el nombre de viatgers i cresca com referent turístic de la zona”.
D’altra banda, la consellera ha fet referència al Tren de la Costa, a l’incidir en que, “com a competència del Ministeri de Foment que és, ha de ser el mateix el que assumisca el compromís d’avançar en este projecte tan important, igual que amb la resta de projectes pendents que manté amb la Comunitat Valenciana.
Obres de modernització de la Línia 9
Les obres que es realitzen afecten la renovació, modernització i revisió integral de la dita Línia 9 per a obtindre finalment una infraestructura millorada en els seus nivells de seguretat i comoditat per als usuaris. Es tracta d’una infraestructura dissenyada i construïda a principi del segle XX que ha funcionat de forma pràcticament ininterrompuda fins hui en dia i que requerix d’actualització per a millorar el seu nivell de servici. En 2015 es va commemorar el centenari de l’arribada del ferrocarril a Dénia.
Les obres contemplen dos grans actuacions. En primer lloc, està la renovació integral de la superestructura de via, que inclou la renovació completa de la via amb carril UIC 54 en barra llarga soldada i la renovació també de les desviacions en les estacions de L’Olla i estació de Calp, així com la resta d’aparells (encarriladoras a l’entrada dels ponts metàl•lics, aparell de dilatació a l’entrada del pont Algar i al final de l’obra).
La segona és la modernització i revisió de la infraestructura existent, que inclou la millora d’alguns aspectes com a substitució de viaductes, adequant-los a la normativa vigent, rehabilitació i reforç de taulers metàl•lics en els viaductes del riu Algar i Mascarat.
La rehabilitació de les dites estructures ha consistit en la neteja per mitjà d’arena a pressió, emprimació dels perfils actuals i pintura de tota l’estructura, a més de l’adequació de corredors i baranes de seguretat.
També s’ha escomés la rehabilitació dels túnels de línia d’Altea 1 (96 metres lineals), Altea 2 (138 ml), La Galera (132,70 ml), Mascarat 1 (78 ml), Mascarat 2 (156 ml), Mascarat 3 (16 ml) i Maryvilla (219 ml); la mitigació de riscos geològics en talussos de trinxeres i terraplens inclosos nous falsos túnels a Altea (93 ml), boca sud del túnel de la Galera (23 ml), la trinxera roja 1 (185 ml) i trinxera roja 2 (90 ml).
Altres actuacions
Dins de les actuacions de modernització de la Línia 9, s’estan desenrotllant altres intervencions, a banda de les esmentades obres. Una d’elles és la instal•lació del Sistema de Protecció Automàtica de Trens (ATP), senyalització, energia i comunicacions en tot el recorregut de la línia. L’ATP és l’encarregat de garantir la seguretat de les circulacions supervisant en tot moment la velocitat del tren i l’autoritat de moviment en funció de l’aspecte que presente la senyalització lateral de via.
El sistema és el mateix que actualment està en servici en la resta de línies de FGV a Alacant, totalment compatible amb l’equip embarcat en les unitats dièsel de la sèrie 2.500 que són les que actualment circulen per la L-9. El pressupost és de 3.895.652 euros.
Al mateix temps, s’està instal•lant el sistema de senyalització, energia i comunicacions. El sistema de senyalització permet formar amb màxima seguretat els itineraris que seguiran els trens, informant el maquinista, per mitjà dels senyals de les accions que ha de prendre i es complete amb l’alimentació de les instal•lacions de seguretat i comunicacions. Les presents obres van ser adjudicades per un import net de 6.634.668,46 euros.
El material mòbil de la Línia 9 del TRAM, sis trens dièsel, és objecte d’una altra actuació independent, per la que, després d’invertir més de tres milions d’euros, es realitzarà una modernització del mateix.
Una última actuació se centrarà en la intervenció de les estacions d’Altea, Olla d`Altea i Calp, que es modernitzaran per a la millora de l’explotació i optimització energètica de les mateixes. Una vegada redactat el projecte, l’actuació està pendent de licitació.